Demokrati i praksis

I valgfaget Demokrati i praksis får elevene muligheten til å være aktive deltakere ved å utforske begrepet demokrati og lære hvordan de kan bidra til å bevare og utvikle demokratiet både lokalt og globalt. Hvordan henger demokrati og menneskerettigheter sammen? Hvordan og hvorfor begås menneskerettighetsbrudd i dag? Skjer det menneskerettighetsbrudd i Norge? Vi ser på hvordan alt er knyttet sammen, og hvordan man kan jobbe for å forhindre menneskerettighetsbrudd.

Gjennom faget vil elevene få innsikt i hvordan ulike elementer henger sammen, og de vil lære hvordan de aktivt kan jobbe for å forhindre menneskerettighetsbrudd. Diskusjoner, besøk hos organisasjoner og muligheter for praktisk gjennomføring av en politisk aksjon vil være sentrale aktiviteter som bidrar til en engasjerende og praktisk tilnærming til temaet.

Valgfaget er tilgjengelig skoleåret 2023–2024.