Biblioteket

Faktabøker om mye spennende som feks fotball, universeter, kjendisbiografier, religioner, ulike land og mer. Mange av faktabøkene er gode å ta i bruk ved skolearbeid.

Vi har en stor samling skjønnlitteratur som er inndelt i ulike kategorier som feks:

• Ungdomslitteratur
  • Kulturkræsj
  • Fantasy
  • Krim
  • Lettlest

Alle elever på skolen må ha en lesebok til lesetimer og til å lese hjemme, og da er det viktig at man finner en bok som passer til en. For ALLE kan finne en bok de liker! Husk å spørre bibliotekaren om hjelp hvis du ikke vet hva du skal låne.

Regler for biblioteket er ganske likt reglene som er på andre bibliotek:

• Biblioteket skal være et rom for lesing og stille arbeid, derfor skal lydnivået være på et minimum.
  • Det er ikke lov å ha med seg mat inn på biblioteket.
  • Ingen bøker skal taes med ut av biblioteket uten å ha blitt registrert som utlån.
  • Bøker man har tatt ut av hylla settes tilbake på samme plass, hvis du ikke husker hvor de var plassert, legges de pent sammen på bordet.
  • ALLE må rydde etter seg når de har vært på biblioteket; sett stoler på plass etter bruk, og kast papir i papirkonteineren.

Utlån på biblioteket forgår på denne måten:

• Det er veldig viktig å huske at man alltid låner bøkene i skranken, så de blir registrert utlånt.
  • Det er lov å låne opptil 4 bøker om gangen, og 1-2 filmer.
  • Det er 4 ukers utlånstid på bøker, og 1 uke på film.
  • Hvis man har boken eller filmen lenger enn dette får man en påminnelse fra biblioteket, som kalles purring, hvis man ikke leverer etter 3 påminnelser, så må man betale for boken, og det blir sendt regning hjem.
  • Hvis det er en bok man har veldig lyst til å låne, og den er utlånt, kan man sette seg på venteliste.
Flott veggbilde malt av elev

Hvorfor lese?

• Lesing gjør deg sterkere i alle fag
  • Du lærer om andres liv
  • Du øker ordforrådet
  • Du blir bedre i rettskrivning
  • Du blir flinkere til å skrive selv

... Og dessuten er det faktisk gøy!

Åpningstider

Åpningstider Biblioteket.pdf

Åpent i storefri onsdag, torsdag og fredag
Ellers mandag og onsdag